Retur & Reklamation

Ångerrätt

Som konsument har du enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp utan anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varan. Från det att du meddelat att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att returnera varan. Varan bör skickas tillbaka i originalförpackningen. Återbetalning sker via vår samarbetspartner Klarna. För ytterligare information se Klarnas villkor. Notera att returfrakten bekostas av dig som kund om du ångrar ditt köp med undantag för skrymmande paket som levererats till din dörr. Notera även att om du går utanför vad som krävs för att fastställa varans funktion och egenskaper har Sävedalens Belysning rätt att ta ut ett värdeminskningsavdrag vid retur. Sävedalens Belysning kan också komma att ta ut en ersättning för eventuellt tillval av leverans.

Såhär gör du en retur vid ånger:

  • Kontakta oss på butik@savedalensbelysning.se innan du returnerar varan.
  • Fyll i retursedeln som medföljer din leverans alternativt fyll Konsumentverkets ångerblankett.
  • Paketera varan väl och skicka med retursedeln. Originalförpackningen bör användas och fäst ej lappar eller returfraktsedel på originalförpackningen.

Reklamation

Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den. Under de första sex månaderna efter köpet är det Sävedalens Belysning som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än sex månader måste du som kund kunna bevisa att det inte är du som har orsakat felet. Reklamationen ska ske senast 2 månader efter att du upptäckt felet.

Såhär gör du för att reklamera en vara:

  • Kontakta oss på butik@savedalensbelysning.se innan du returnerar varan. Meddela oss följande information:
    • Kontaktuppgifter
    • Ordernummer
    • Namn på produkten som ska reklameras
    • Bild samt beskrivning på skadan
  • Fyll i retursedeln efter att vi bekräftat att vi mottagit ditt mail om reklamation. I samband med att vi bekräftat att vi mottagit ditt mail om reklamation skickar vi dig en returfraktsedel.
  • Paketera varan väl och skicka med returfraktsedeln. Originalförpackningen ska vara oskadat och inga lappar eller fraktsedlar får fästas på originalförpackningen.

Vi återbetalar ditt köp när returen kommit oss tillhanda och blivit godkänd efter undersökning. Vid reklamation står Sävedalens Belysning för returfrakten. Godkänns inte reklamationen står du som kund för returfrakten. Notera att Sävedalens Belysning har rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller byta varan mot en felfri vara.

Transportansvar

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det Sävedalens Belysning som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för varan. Det är viktigt att du kontrollerar att varan är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Om varan är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående per e-post till butik@savedalensbelysning.se. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

Såhär gör du för att anmäla en transportskada:

  • Kontakta oss på butik@savedalensbelysning.se innan du returnerar. Meddela oss följande information:
    • Kontaktuppgifter
    • Ordernummer
    • Namn på produkten som ska anmälas
    • Bild på skadan
  • Fyll i retursedeln och ange att det är en transportskada efter att vi bekräftat att vi mottagit din anmälan om transportskada.  I samband med att vi bekräftat att vi mottagit ditt mail om transportskada skickar vi dig en returfraktsedel.
  • Paketera varan väl och skicka med retursedeln. Fäst inga lappar eller fraktsedlar på originalförpackningen.

Vi återbetalar ditt köp när returen kommit oss tillhanda och blivit godkänd efter undersökning.